לטיפול בילדים כמה דגשים מרכזיים : בגילאים הצעירים, יכולת התובנה וההתבוננות הפנימית מוגבלת ולכן מעורבות ההורים חשובה באופן מיוחד. במקביל, לרוב הילדים יכולת משחקית, יכולת ליצור ולדמיין שעולה על זו שלנו, המבוגרים והיכולות הללו עומדות בבסיסו של טיפול ביבליותרפי מוצלח. באמצעות הסיפורים, השירים, הסרטים ואמצעי יצירה אחרים מתאפשר לילד לבטא את עולמו הפנימי : פחד, כעס, בלבול ותחושות אחרות שלא תמיד יש להן מקום בחיי היום יום. הקליניקה היא מעין מעבדה שבה ניתן להביא את הרגשות הגולמיים ובהמשך, על פי הגיל והיכולת : לשאת אותן, לארגן אותן, לעבד ולהתבונן עליהן.
ילדים, הרבה יותר ממבוגרים, הם יצורים לומדים. הלמידה וההתפתחות בילדות כוללת את כל התחומים : קוגניטיבי, התנהגותי, חברתי ורגשי ולכן אני מוצא הרבה תקווה בטיפולים בילדים. הטיפול מלווה את הילד ומחזק אותו לאורך תהליך טבעי של התבגרות ולמידה והשילוב שלהם ביחד עם תמיכת ההורים והמסגרות החינוכיות יכול לעזור לילד לשפר את הביטחון והדימוי העצמי, להתגבר על פחדים, לתעל את הכעסים שלו למקומות אותנטיים ויצרניים יותר ועוד.
מעורבות ההורים
כאמור, בטיפול רגשי בילדים, להורים תפקיד משמעותי. ראשית, ברמה האינפורמטיבית, חשוב לי לשמוע את דיווח ההורים לגבי מצב הילד בכל שלב של הטיפול, בגלל היכולת החלקית של הילד לדווח בעד עצמו וגם בגלל שאין לתת לו לשאת את הצורך להעריך ולדווח על מצבו. בהרבה מקרים יש קשיים במסגרת הגן או בית הספר וההורים משמשים כמתווכים ביני לבין המסגרות החינוכיות או מחברים אותי אל המורה או הגננת לטובת עדכון על מצב הילד. ההתייעצויות ההדדיות שלי עם ההורים אחת לחודש וחצי בערך יכולות לסייע בעריכת שינויים בהתנהלות בבית מול הילד ברמה הפיזית והרגשית. הבנה טובה יותר של עולמו הרגשי של הילד וחווית החיים הסובייקטיבית שלו על ידי ההורים תאפשר לו לצמוח ולהתפתח טוב יותר.